4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

…… And hello Africa!

…… And hello Africa!

Ons vorige blog waren we nog in Europe, maar vanaf nu zullen wij onze verslagleggingen doen vanuit Afrika! In alle vroegte reden we namelijk zondag 8 januari weg uit Malaga om vervolgens de boot van 08:00u vanuit Algeciras naar Tanger Med Port te pakken.

Met een half uurtje vertraging vertrokken wij, met de Dusterilla in het ruim, om half negen naar het Afrikaanse continent. Omdat we afgelopen nacht nu niet bepaald een lange nachtrust hadden gemaakt, werd er door ons allen gebruik gemaakt van een korte, maar krachtige powernap. Eenmaal aangekomen bij Tanger Med waren we allen benieuwd hoe het bij de douane zou gaan verlopen, mede vanwege het feit dat we de auto bij ons hadden. Maar na het invullen van enkele formulieren en een korte visuele inspectie, konden wij onze reis voortzetten met als eindbestemming van de dag Agadir. Wederom een lange rit, maar hier hadden we bewust voor gekozen, omdat we verwachten wat vertraging op te lopen in Mauritanië in verband met de slechte wegen. Gelukkig lag het wegdek er als een biljartlaken zo glad bij en konden we redelijk wat kilometers maken. Dermate veel kilometers in korte tijd, dat wij besloten tot een korte pitstop in Casablanca. Hier staat namelijk de Hassan II moskee, één van de grootste ter wereld, en hier wilden wij stoppen voor een korte lunchpauze en fotosessie. De auto hadden we alleen illegaal geparkeerd bij het station en daarom konden wij niet al te lang stoppen. Uiteraard niet na enkele mooie foto’s geschoten te hebben. Wat ons, naast de goede wegen, opviel waren het hoge aantal Dacia’s, vooral Duster. Dit komt omdat in Tanger tegenwoordig één van de grootste Dacia fabrieken hier staat, met ruim 40.000 werknemers. We voelden ons dus thuis met de Dusterilla! Na onze stop in Cassablanca gaven wij weer vol gas richting Agadir. Dit was nog ruim 400km en uiteindelijk arriveerden wij begin van de avond in Agadir, waar we een prima hotelkamer hadden en genoten van een lekker vers visje in het restaurant, het is immers een kustplaats. Overigens was het nu niet bepaald hoogseizoen en lag de hele costa er verlaten bij. Het maakte ons niet zoveel uit, omdat we morgen weer in alle vroegte zouden vertrekken.

De volgende morgen, maandag 9 januari stond de rit naar Laayoune (Westelijke Sahara) gepland. Zodra we Agadir uitreden, kwamen we meteen in downtown Marokko terecht. Verdwalen konden we ieder geval niet, omdat er simpelweg maar één weg is naar het zuiden. Naarmate de auto’s en de bebouwing minder werden, werd de omgeving steeds mooier en mooier. Zover de horizon reikt, zie je alleen maar woestijn en de woestijn zelf is ook weer veel diversiteit. Ene moment rijd je door zandduinen, het andere moment passeer je rots plateau’s en steile kliffen. We reden immers vlak langs de kust. Dit konden we natuurlijk niet onbeantwoord laten, dus met enige regelmaat stonden de Salora camera’s op volle toeren te draaiden en parkeerden we onze Dusterilla langs de weg om wat mooie plaatjes te kunnen schieten. Uiteindelijk kwamen we na, 4 checkpoints later, ruim 650 km en 10 uur later aan bij de stadsgrenzen van Laayoune. Het zijn niet alleen de stadsgrenzen, maar tevens de grens tussen Marokko en de Westelijke Sahara. Het is een politiek hot item tot wie de Westelijke Sahara nu eigenlijk behoort. Kort gezegd komt het erop neer dat de Westelijke Sahara een autonome regio is van Marokko. Voor de geïnteresseerden, kun je hier alles lezen. Nadat Hugo even op het kantoortje moest komen bij de grenspost en ondertussen vrienden maakte binnen, stonden Michael en Jos buiten vrienden te maken met de overige grensbeambten. Die keken bewonderenswaardig en vol ongeloof op toen we ze de foto van ons op de Noordkaap lieten zien. Ze zullen vast gedacht hebben dat we gek zijn (en dat zijn we natuurlijk een beetje). Het welkom was ieder geval helemaal top. Die avond besloten wij een restaurant te bezoeken en dit leverde mooie taferelen op. De hoteleigenaar vertelde ons dat het veiliger was een taxi te nemen, in plaats van te lopen. Dit deden we en het resulteerde erin dat we in een Dacia Logan terecht kwamen met ruim 5 ton op de teller! Als dit geen goede promotie is voor Dacia, weten wij het ook niet meer. Vanaf morgen duiken we de Westelijke Sahara in en we zijn benieuwd wat ons te wachten staat. Wat we wel alvast weten is dat het gebied bekend staat om zijn vele checkpoints. We gaan het meemaken…..

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.*Gemarkeerde velden zijn verplicht om in te vullen

Cancel reply
4WD Magazine Abonnement

Smiley face

4WD Magazine biedt u een uitvoerige indruk van de wondere wereld van 4 wiel aangedreven auto’s en alles wat daarbij hoort. Van nieuws, tot rallies, van reisverhalen, tot rij-indrukken.

> Bekijk de abonnementen

4WD Magazine Webshop
Smiley face

Ga naar onze webshop voor de laatste dvd’s, boeken, en miniaturen.

> Bekijk de webshop
X