42ste Dakar: Kan Mini de Toyota-trein stoppen?

42ste Dakar: Kan Mini de Toyota-trein stoppen?

Het was nogal wat, toen bekend werd, dat de 2020 Dakar Rally voor het eerst sinds 2009 Zuid-Amerika zou verlaten om in het Midden-Oosten en dan met name Saoedi-Arabië voor de 42ste maal te worden gecontinueerd.

De Amaury Sports Organisation (ASO) moest in Chili meerdere prachtige special stages schrappen, het weer in Bolivia speelde de rallydeelnemers telkens weer parten en Peru bood niet veel anders dan alleen maar zand en duinen. Met de Saoedische overheden kon een contract voor drie jaar worden bewerkstelligd, zodat de Dakar karavaan de enorme woestijngebieden van het Midden-Oosten kan doorkruisen.

Toyota Gazoo Racing won de Dakar van 2019, dankzij de Qatarees Nasser Saleh Al-Attiyah en de in Zuid-Afrika gebouwde Toyota’s Hilux zouden in de 2020 Dakar wel weer eens aan het langste eind kunnen trekken, ook al zal de oppositie van X-raid niet mis zijn. Een blik op het deelnemersveld.

Toyota Gazoo Racing Zuid-Afrika en Overdrive Racing hebben het afgelopen jaar zeker niet stilgezeten en hebben de jongste ontwikkeling van de V8 voor de Hilux voor hun rekening genomen. Al-Attiyah behaalde er het afgelopen jaar overwinningen mee in Qatar en Kazakhstan en de Zuid-Afrikaan Giniel de Villiers won recent nog de Rally van Marokko. Maar er zijn in het voorbije seizoen ook wel wat technische problemen geweest en juist betrouwbaarheid zal bepalend zijn in de poging van de Toyota de rally voor de tweede achtereenvolgende keer te winnen.

Lees het gehele artikel in de nieuwe uitgave (12) van 4WD Magazine.

Dakar

X